سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ کشور روسیه است. این شهر دارای فراز و نشیب های زیادی در طول تاریخ بوده به همین دلیل تبدیل به نمادی برای مقاومت و سرسختی در میان مردم روسیه شده است. بدون شک یکی از زیباترین شهرهای دنیا سنت پترزبورگ است، در این شهر گردشگران می توانند بزر‌گترین موزه ها، زیباترین کلیساها و مهم‌ترین جشن های هنری و فرهنگی جهان را ببینند و لذت ببرند. اما مثل هر مقصد دیگری قبل از سفر نیاز است تا اطلاعاتی درباره هتل ها و رستوران های این شهر داشته باشیم، همچنین بدانیم که برای گشت و گذار به کدام مناطق شهر سنت پترزبورگ باید برویم. از همین رو الی گشت در راهنمای سفر به سنت پترزبورگ اقدام به جمع آوری چنین اطلاعاتی برای شما نموده است؛ با ما در سفر به سنت پترزبورگ همراه باشید.

از لحاظ جغرافیایی شهر سنت پترزبورگ در کناره‌های رود نوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است. مساحت این شهر روسی ۱۴۳۹ کیلومتر مربع بوده و جمعیت حاضر در آن طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۷ انجام شده ۵۳۲۳۳۰۰ نفر است. سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ در کشور روسیه پس از مسکو هست.

این شهر در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. مدتی پتروگراد نام داشت. پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین، لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازخوانده شد. این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد. این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی پتروگراد نام داشته و در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) لنینگراد خوانده می‌شده‌است.

آب و هوای شهر سنت پترزبورگ

آب و هوای شهر سنت پترزبورگ، با توجه به این که در عرض جغرافیایی قرار دارد معتدل است. شاید فکر کنید این شهر هم مثل مسکو زمستان های طاقت فرسایی داشته باشد، اما این طور نیست و به دلیل فاصله زیادی که با سیبری دارد، آب و هوایی معتدلی را شامل می شود. بهترین زمان برای سفر به شهر سنت پترزبورگ اردیبهشت تا شهریور است. در این زمان شهر کاملا بیدار است و تمام قصرها و پارک ها و آب نما ها رو به عموم باز هستند.

 

دیدنی‌های سن پترزبورگ

 

جزیره یلاگین (Yelagin Island)

مسیر رسیدن به جزیره یلاگین با مترو از مرکز شهر حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این جزیره که در دوران شوروی سابق پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت نام داشت به ندرت در میان برنامه سفر گردشگران جای می‌گیرد با این وجود نمی‌توان منکر جذابیت‌های آن شد.این پارک طبیعی زیبا شمالی‌ترین جزیره دلتلی نیوا است. جزیره یلاگین یا الاگین قبلا اقامتگاهی سلطنتی بود، بنابراین امروزه می‌توان کاخی به جا مانده از آن دوران به نام همین جزیره را مشاهده کرد.

درون این کاخ موزه‌ای وجود دارد که به هنر و صنایع دستی مربوط به قرن‌های هجدهم تا بیستم اختصاص یافته است. برای مسافرانی که از جزیره دیدن می‌کنند برنامه‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود که آن‌ها را به خوبی با تاریخ این ناحیه آشنا می‌کند.

 

موزه‌ی آرمیتاژ ایالتی و کاخ زمستانی

حتی اگر قرار است تنها سفری یک روزه به سن‌پترزبورگ داشته باشید، نباید به سادگی از موزه‌ی آرمیتاژ ایالتی عبور کنید. این موزه که در حال حاضر با مجموعه‌ای متشکل از ۲٫۷ میلیون اثر ارزشمند خوش می‌درخشد.از زمانی که ملکه کاترین دوم در سال ۱۷۶۴ میلادی، ۲۵۵ نقاشی از برلین خریداری کرد، کار خود را آغاز کرده است. بسیاری از آثار هنری این موزه را ملکه کاترین از طریق مشاور هنری فرانسوی‌ خود، دنیس دیدروت از اروپا خریده است.به جرات می‌توان گفت با بهترین موزه‌ی کشور روسیه روبرو هستیم. این موزه در کاخ زمستانی قرار دارد. به هیچ‌وجه در سفر به سن‌پترزبورگ، بازدید از این مکان خارق‌العاده را از دست ندهید.

 

کاخ بزرگ (گراند پالاس)

کاخ بزرگ که به کاخ پیترهف یا کاخ ورسای روسیه هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین جاذبه‌های توریستی سن‌پترزبورگ به شمار می‌رود. حدود ۱۷۶ فواره‌ی زیبا در این مجموعه وجود دارد که بین روزهای هشتم ماه مه تا یازده اکتبر کار می‌کنند.از جذاب‌ترین بخش‌های این کاخ می‌توان به Hermitage Pavilion (کوشک کنج عزلت)، آبشار بزرگ فواره‌های پیترهف، کاخ مارلی و فواره‌های هرمی اشاره کرد. بدون شک مجذوب زیبایی این مجموعه‌ی بزگ خواهید شد.

 

خیابان نوفسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

نوسکی پروسپکت اصلی‌ترین خیابان سن پترزبورگ و یکی از شناخته‌ شده‌ترین خیابان‌های روسیه محسوب می‌‌شود. این خیابان با عبور از مرکز تاریخی شهر از ساختمان اداره نیروی دریایی تا راه آهن مسکو ادامه داشته و پس از یک پیچ خوردگی خفیف به صومعه الکساندر نوفسکی منتهی می‌شود.در اولین روزهای ساخته شدن سن پترزبورگ این جاده به شهر باستانی نووگورود ختم می‌شد، اما خیلی سریع با ساخته شدن ساختمان‌های زیبا، میدان‌ها و پل‌های مختلف چهره‌ای خاص و متفاوت به خود گرفت.

 

خیابان نوفسکی

خانه کتاب که یکی از زیباترین بناهای این خیابان به شمار می‌رود و کلیسای جامع کازان در روبه‌روی آن به همراه کاخ باروک استراگانوف از مهم‌ترین بناهای خیابان نوفسکی پروسپکت هستند.همچنین اگر علاقه‌مند به خرید کردن هستید می‌توانید برخی از لوکس‌ترین فروشگاه‌های این شهر را در راسته‌ی این خیابان پیدا کنید. یادتان باشد پیمودن کل طول این خیابان حداقل ۲ ساعت به طول می‌انجامد.مشهورترین جاذبه‌های این خیابان در بخشی به نام مثلث طلایی هستند که از رودخانه فونتانکا تا ساختمان اداره نیروی دریای ادامه دارد.

 

ساختمان افسران عموم

علاوه بر موزه‌ی آرمیتاژ ایالتی، ساختمان کارکنان عمومی با مجموعه‌ی هنری مدرنش، یکی دیگر از نقاطی است که می‌توان در آن از تماشای آثار هنری متعدد و زیبا لذت برد. حیاط داخلی این بنا با سقف شیشه‌ای پوشیده شده است که محل مناسبی برای عکس یادگاری به شمار می‌رود.اگر به معماری‌های زیبای تاریخی و آثار هنری مدرن علاقه‌مند هستید، نباید بازدید از این مکان را از دست بدهید.

 

کاخ کنگره ملی (کاخ کنستانتین)

کاخ کنگره ملی زمانی محل اقامت شخصی شاهزاده کنستانتین بود، کسی که برای حمایت از برادرش، نیکولای اول استعفا داد.کاخ کنستانتین در قرن ۲۰ میلادی در آتش سوخت.  بخش عمده‌ای از این کاخ بعد از درگیری کبیر روسیه در زمان جنگ جهانی دوم از بین رفت. در دهه ی۲۰۰۰ میلادی کنستانتین دوباره رونق گرفت. مرمت و بازسازی  این کاخ تخت عنوان نام جدیدی به اسم”«کاخ دریایی رئیس جمهور روسیه» به شکل امروزی درآمد.یکی از سخت‌ترین قسمت‌های مرمت، تالار مرمر این کاخ بود. این همان تالاری است که احتمالا نشست سران جی ۲۰ در آنجا برگزار خواهد شد.

 

اورانین بائوم (Oranienbaum)

مزیت کاخ‌های فراوان سن‌پترزبورگ، ترکیب خلاقانه‌ی طبیعت و معماری زیبا است. Oranienbaum مکان منحصربه‌فردی است که در آن می‌توانید تعداد بی‌شماری از کاخ‌های مختلف را تماشا کنید، کاخ‌هایی که همگی توسط پادشاهان و شهبانوهای روسی ساخته شده‌اند.به طور مثال، ملکه کاترین دوم یکی از فعال‌ترین ساکنان این مجموعه بود که دستور ساخت یک کاخ چینی را صادر کرد.

 

کاخ و پارک پاولوسک (Pavlovsk Palace and Park)

کاخ پاولوسک پارکی فوق‌العاده دارد که می‌توان ساعت‌ها در آن به گردش پرداخت. خود کاخ که معماری بسیار زیبایی دارد، متعلق به پاول اول بود که کمی پس از تاجگذاری به قتل رسید.نکته‌ جالب این که ماریا فئودورونا همسر بیوه‌ی این پادشاه، پس از به قتل رسیدن شوهرش سعی کرد خودش بر تخت پادشاهی بنشیند، اما پس از این که متوجه شد این کار عملا غیرممکن است، خودش را وقف امور خیریه کرد.

 

کاخ و پارک کاترین

ظاهرا پادشاهان و ملکه‌های روسی علاقه‌ی زیادی به ریخت و پاش و ساخت کاخ‌های منحصر به خود داشته‌اند، چرا که تعداد بسیار زیاد اینگونه بناها خود گویای این موضوع است.کاخ کاترین یکی دیگر از این بناها است که در ترکیب با محیط اطرافش، به مکانی جذاب تبدیل شده است. اتاق کهربا و مبلمان آن نمایشی از شکوه در عین سادگی است.

 

باغ تابستانی

باغ تابستانی، یکی از بهترین و دوست‌‌داشتنی‌ترین نقاطی است که برای ریلکسیشن و تنفس هوای تازه در شلوغی شهر می‌توان انتخاب کرد. این باغ با لایه‌های گوناگون، همانند یک دخمه‌ی پر پیچ و خم طراحی شده است.به احتمال زیاد، قدم زدن در سایه‌ی کوچه‌های این باغ، یکی از قابل‌توجه‌‌ترین تجربه‌های ممکن است. اگر می‌خواهید برای حتی یک ساعت هم که شده از شلوغی شهر دور بمانید، باغ تابستانی برای شما است.

 

سنت ایزاک

بسیاری از اعضای آکادمی هنر، هر کدام به صورت جداگانه طراحی بخشی از فضای داخلی این کلیسا را به عهده گرفتند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Karl Briullov اشاره کرد. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از اشیا و آثار هنری کاخ‌های بیرون شهر و موزه‌ها به این کلیسا منتقل شدند تا به خوبی از آن‌ها محافظت شود.بهتر است در یک روز آفتابی از کلیسا بازدید کنید تا بتوانید از ایوان آن بالا بروید و مناظر زیبایی از شهر را مشاهده کنید.

 

سالن اوپرا و باله‌ی میخایلوفسکی

اگر علاوه بر اجراهای سازی، به اوپرا و باله هم علاقه‌مند هستید، به هیچ‌وجه نباید فرصت تماشای اجراهای این سالن را از دست بدهید. در این سالن، آثار موزیکال سنتی کشور روسیه به اجرا گذاشته می‌شود. نمایش‌هایی همچون باله‌ی زیبای خفته و فندق‌شکن را می‌توانید در این مکان به تماشا بشینید.

 

کلیسای Savior on Spilled Blood

اگر کلیسای مشهور سنت باسیل مسکو را دیده باشید، قطعا به شباهت کم و بیش این دو کلیسا پی خواهید برد. در طول خیابان Nevskji Prospekt می‌توانید دو کلیسای بسیار زیبا پیدا کنید. کلیسای Spilled Blood (خون ریخته شده) به خاطر کشته شدن زار الکساندر دوم در سال ۱۸۸۱ درون این کلیسا، به این اسم خوانده می‌شود.معماری شگفت‌انگیز این کلیسا که سبک و سیاق روسی در آن به کار رفته است ارزش بازدید بالایی به آن داده است. پیشنهاد می‌کنیم هم در روز و هم در شب از کلیسا دیدن کنید.

 

قایق سواری

وقتی که وضعیت آب و هوا خوب است، بهتر است که خارج از آب به گشت و گذار بپردازید، اما با این وجود در طول سفر به این شهر دست کم برای یک بار باید قایق‌سواری را تجربه کنید.در نزدیکی خیابان نوفسکی پروسپکت می‌توانید پیشنهادهای مختلفی را برای شرکت در تورهای راهنمای قایق سواری دریافت کنید. حتی می‌توانید یک قایق کوچک اجاره کرده و با تهیه مقداری غذا و نوشیدنی مدتی را روی رودخانه سپری کرده و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

 

قلعه پیتر و پاول (The Peter & Paul Fortress)

این قلعه اولین بنایی به شمار می‌رود که در سن پترزبورگ ساخته شده است، بنابراین می‌توان آن را محل تولد این شهر نامید.این مکان بر خلاف نامش هرگز به عنوان مکانی دفاعی استفاده نشده است، ولی در عوض دارای تاریخی غنی و متنوع و گاهی هم گمراه‌کننده به عنوان یک پایگاه نظامی، میزبان دپارتمان دولتی، مدفن خانواده سلطنتی روسیه، محل پیشگامانه آزمایش های علمی و زندان برخی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی است که جذابیت‌های زیادی را با خود به همراه دارد.این مکان امروزه اغلب اوقات تحت نظارت مستقیم موزه تاریخ سن پترزبورگ بوده و تعدادی نمایشگاه دائمی و موقت در آن برگزار می‌شود. قلعه پیتر و پاول در جزیره زایاچی (خرگوش) قرار دارد. برای ورود به این مکان باید ۳۵۰ روبل بپردازید.خوشبختانه امکان عکس برداری رایگان وجود دارد، بنابرانی می‌توانید تصاویر خاطره‌انگیزی ثبت کنید. همچنین نباید از کلیسای جامع پیتر و پاول به راحتی عبور کرد که یکی از جذابیت‌های اصلی این مکان به شمار می‌رود.

 

سوارکار برنزی (Bronze Horseman)

سوارکار برنزی تندیس اسب‌سواری پتر کبیر یا همان پتر اول مشهورترین تزار روسی است که به همراه برادرش ایوان پنجم بر روسیه حکومت می‌کرد. مجسمه بنزی پتر کبیر به دستور کاترین کبیر توسط مجسمه سازی فرانسوی به نام اتین موریس فالکونه ساخته شد. شاید بتوان مجسمه سوارکار برنزی را مشهورترین نماد سن پترزبورگ بر شمرد.بر اساس یک افسانه‌ی قرن نوزدهمی با وجود مجسمه سوارکار برنزی در وسط شهر دشمنان هرگز نخواهند توانست بر سن پترزبورگ تسلط بیابند.در طول جنگ جهانی دوم به دلیل این که این مجسمه با کیسه‌های شن و ماسه و یک پناهگاه چوبی محافظت می‌شد، هیچ گونه آسیبی ندید. به این ترتیب بنای مذکور از ۹۰۰ روز محاصره لنینگراد تقریبا دست نخورده ماند.

 

معرفی شهر معرفی شهر ژوهانسبورگ (Johannesburg)