ونیز مکانی منحصر به فرد روی کره زمین است و هر بار که بیشتر به این شهر زیبا و رویایی سفر کنید، بیشتر به منحصر بودن آن پی می برید. هیچ سازه ای در دنیا مشابه ونیز وجود ندارد و از طرفی، ونیز، مکانی پر از جاذبه های عجیب جغرافیایی و تاریخی است. گردشگران تور ایتالیا، قطعا به این شهر زیبا سر می زنند تا از نزدیک هر آنچه تاکنون شنیده اند را به چشم ببینند. خانه هایی که پایه هایشان در آب استوار است و قایق هایی که مدام مسافران را جابجا می کنند، از زیبایی های شهر ونیز است که در هر زمان از شبانه روز به چشم می خورد.

 

پیدایش شهر ونیز

مطمئنا اگر به این شهر سفر کنید، با خود می گویید چه اتفاقی باعث شده است که مردمان کشور ایتالیا، محل های بی دردسر و صاف را برای بنا نهادن خانه های خود رها کنند و در جایی قدم گذارند که سراسرش غرق در آب است و فقط بخش های کوچکی از آن بیرون آمده است. در عصر باستان و در آخرین روزهای امپراطوری روم، نخستین سکونت های این شهر، شکل گرفت. هرچند پیش از شروع نخستین سکونت ها، ماهیگیران زیادی برای امرار معاش هر از گاهی به این مکان می آمدند و مدتی ساکن می شدند اما سکونت اصلی زمانی آغاز شد که آلمانی ها به سرزمین های شمالی ایتالیا حمله کردند و بسیاری از افراد برای این که پناهگاهی داشته باشند، تالاب های این جزیره را انتخاب کردند. رفت و آمد در این مکان نیازمند قایق بود و دشمن قایق نداشت، به همین دلیل این افراد به راحتی توانستند از شر حملات دشمن در امان بمانند. رفته رفته با حضور پناهندگان دیگر، جمعیت این مکان افزایش یافت.

خانه های ونیزی چگونه ساخته شده اند؟
با دیدن خانه های ونیزی بی شک به این فکر می افتید که چگونه ایتالیایی ها خانه های خود را روی آب بنا کرده اند، آن هم بدون هیچ مشکلی؟ با تکنولوژی آن روزها قطعا بنا کردن شهری روی آب، دشوار بوده است اما چیزی که به ونیزی ها کمک کرده است تا بتوانند پی استواری ایجاد کنند، استفاده از ستون هایی چوبی بود که داخل ماسه زیر آب فرو برده می شد. پس از مدتی ونیزی ها روی این چوب ها را با پلتفرم چوبی و سپس مصالح بنایی پر کردند و در آخر ساختمان خود را روی این بنا شکل دادند. حال با گذشت چندین قرن، همچنان پی چوبی ساختمان ها پا برجا است و فقط مدل ساختمان ها تغییر کرده است. شاید برای شما عجیب باشد که چگونه پی چوبی پس از گذشت چند قرن هیچ گونه آسیبی ندیده است و همچنان می تواند سازه های سنگین را تحمل کند. دلیل این امر کاملا واضح است. این چوب ها داخل آب شور قرار دارند از این رو هیچ گونه میکروارگانیسمی مانند باکتری و قارچ، عمل پوسیدگی را انجام نخواهد داد و همچنان این سازه ها را سالم و پابرجا نگاه داشته است.

 

میدان سن مارکو

حال که آگاهی کاملی نسبت به سازه و تاریخچه ونیز پیدا کردیم، به دیدن جاذبه های گردشگری ونیز برویم. از دیدنی ترین مکان های ونیز، میدان سن مارکو است که یک میدان عمومی بزرگ با فضاهای شهری قدیمی است که همچنان مشابه گذشته اش به جا مانده است. بیشتر آثار تاریخی ونیز در این مکان قرار دارد. ناپلئون این میدان را خانه نقاشی اروپا می دانست و باید اقرار کرد که حرفش کاملا درست بوده است. مارکوپلوی معروف نیز در این میدان دفن شده است. میدان سن مارکو برای مدتی کبوترهای فراوانی داشت اما چون این کبوترها برای آثار باستانی مضر بودند، ونیزی ها با روش هایی آن ها را بیرون کردند.

 

کلیسای سن مارکو

کلیسای سن مارکو که از دیدنی های ونیز محسوب می شود، روبروی میدان سن مارکو است. سبک معماری کلیسای سن مارکو، آمیزه ای از سبک های بیزانس، رومی و رونسانس است. این کلیسا یکی از نمادهای شهر ونیز است و دارای برج بلندی است که از سازه ساده و آجری ساخته شده است. ناقوس پنج زنگه این برج، نماد اصلی کلیسا محسوب می شود. نام سن مارکو بر روی میدان و کلیسا، به خاطر فردی به نام سن مارکو که از حواریون مسیح بود، گرفته شده است. سن مارکو برای تبلیغ دین مسیحیت به اسکندریه رفت اما مصریان متعصب او را کشتند و جسدش را سوزاندند. در قرن نهم که میدان سن مارکو در حال ساخت بود، اهالی ونیز تصمیم گرفتند برای زنده نگه داشتن نام وی، این کلیسا را به نام او تاسیس کنند.

 

کاخ دوکاله

از شاهکاری های معماری سبک گوتیک، کاخ دوکاله است که واقع در میدان سن مارکو است. طراحی داخلی این کاخ، اثر هنرمندانی مانند تیتیان، ورونسه، تینتورتو، ویتوریا و تیه پولو است. کاخ دوک یا دوکاله، حدودا ۶۰۰ سال پیش، زمانی که دوک سالاری رواج داشت، محل سکونت بالاترین مقام جمهوری ونیز بود. این کاخ در قرن نهم ساخته شده است و جزو اولین بناهای ساخته شده در میدان سن مارکو است.

 

کلیسای سانتا ماریا دی میراکولی

این کلیسا یکی دیگر از کلیساهای بزرگ و مشهور در ونیز است که از بهترین نمونه های معماری نخستین دوره های رنسانس در ونیز محسوب می شود. این کلیسا در پایان قرن پانزدهم توسط معمار توانای ایتالیایی به نام پیترو لومباردو ساخته شده است.

 

کلیسای سانتا ماریا دلا سلوته

زمانی که طاعون در شهر ونیز شیوع پیدا کرد، مردم وحشت زده، تصمیم گرفتند مکانی را به افتخار مریم مقدس بسازند تا با دعا در این درگاه، بیماری طاعون را از شهر دور کنند. این کلیسا که در قرن هفدهم میلادی ساخته شد، به معنای سلام و درود است. نمای کلیسا، نشانگر مریم مقدس است و گنبد آن، تاج و داخل آن، نماد رحم مریم مقدس است. روی سقف این کلیسا، تصاویری از پیامبرانی مانند ابراهیم، اسحاق، داوود، جالوت و حتی هابیل و قابیل دیده می شود.

 

پل ریالتو

معروفترین پل ونیز، پل ریالتو است که اولین و قدیمی ترین پل شهر است. این پل بر روی کانال گراند واقع شده است و در گذشته محل خرید و فروش و معاملات بوده است، از این رو نام این پل را ریالتو گذاشته اند. از آنجایی که مکان های پیاده روی در شهر بسیار محدود است، از هر مکانی که شروع به پیاده روی کنید، احتمالا به این پل در نهایت خواهید رسید.

 

کاخ سانتا سوفیا

قصر طلایی نام دیگر این کاخ است. معماری این کاخ به حدی زیباست که به آن سلطان معماری شهری نیز می گویند. این کاخ روی کانال بزرگ ونیز ساخته شده است و نمای بی نظیر آن، در شب جلوه گری می کند که با نورپردازی، تصویر زیبایش، به شکل شگفت انگیزی روی آب نقش می بندد. دیواره های داخل کاخ از برگه های طلایی پوشیده شده است و در اصل این کاخ، برای ثروتمندان ساخته شده است. داخل کاخ، یک موزه هنری کوچک نیز دیده می شود که تماشای آن خالی از لطف نیست. اگر قصد دیدن این کاخ را دارید در زمان غروب آفتاب به این مکان سر بزنید تا هنگام غروب آفتاب، انعکاس تصویر کاخ در آب را به زیبایی تماشا کنید.

 

موزه کارتسونیکو

این موزه، که در قرن هفدهم ساخته شده است، موزه ای که از نظر معماری نیز شکیل و زیبا است. قدم زدن در موزه کارتسونیکو و تماشای آثار هنری هنرمندان بزرگ ایتالیایی، لذتی وصف نشدنی دارد. اگر به ونیز سفر کردید، تماشای موزه کارتسونیکو را از دست ندهید.

 

معرفی شهر معرفی شهر سیدنی (Sydney)