شهر توریستی کوالالامپور پایتخت كشور مالزی، در ایالت سلانگور در امتداد ساحل غربی شبه جزیره مالزی واقع شده است.کوالالامپور در دامنه های کوهستانی قرار دارد و اطراف آن را به جز قسمت شرقی کوه  فراگرفته است به همین علت به کوالالامپور و مناطق مجاور آن كلانگ به معنی دره می گویند.از طرفی به دلیل اسقرار این شهر در محل تلاقی رودخانه های کلانگ و گمباک به آن شهر گل آلود نیز می گویند. كوالالامپور با جمعیتی بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بزرگترین شهر مالزی به حساب می آید.

تاریخچه:

جالب است بدانید شهر کوالالامپور در سال ۱۹۷۲ میلادی به عنوان پایتخت مالزی معرفی شده و در سال ۱۹۷۴ بعنوان شهر حکومتی انتخاب شده است. این شهر از سال ۱۸۰۰ که در حد فاصل رودخانه های Klang و Gombak قرارداشته، شناسایی شده و از آن تاریخ گسترش بسیاری پیدا کرده است . این شهر امروزه با جمعیتی حدود ۵/۱ میلیون نفر مهمترین و سرزنده ترین شهر در کشور مالزی به حساب می آید. كوالالامپور مركز فرهنگی ، تجاری و حمل و نقل مالزی محسوب می شود. زندگی در شهر کوالالامپور از سال ۱۸۵۷ آغاز شده است که در آن زمان رجا عبدالله یکی از اعضای خانواده سلطنتی سلانگور تصمیم گرفت که برای تجارت قلع در این ناحیه یک منطقه تجاری ایجاد کند. مدتی پس از آن کارگران معدن از چین وارد این منطقه شدند تا شروع به استخراج کنند. پس از آن شرکت های بسیاری برای تجارت قلع وارد این منطقه شدند و این شهر به یکی از مراکز مهم تجاری منطقه تبدیل شد. این ناحیه تا سال ۱۹۴۱ زیر نظارت دولت بریتانیا بود و در سال ۱۹۴۲ به اشغال ژاپنی ها درآمد. این اشغال تا سال ۱۹۴۵ به طول انجامید و بعد از جنگ جهانی دوم دوباره بریتانیا در این منطقه حضور یافت. در سال ۱۹۴۶ دولت بریتانیا اتحادیه مالایا را رسما پذیرفت و در سال ۱۹۵۲ اولین انتخابات در آن برگزار گردید. سال ۱۹۵۷ اولین بار پرچم اهل مالهبه علامت استقلال کشور از حاکمیت بریتانیا در این شهر برافراشته شد.

آداب و فرهنگ:

کوالالامپور به عنوان یک جامعه چند فرهنگی شناخته می شود. مالزیایی ها، چینی ها و هندوها نژادهای اصلی ساكنان این كشور ملیتی تشكیل می دهند. این تنوع قومی و نژادی به وضوح در آداب مختلف فرهنگی ، اعتقادات مذهبی ، زبان ، غذا و معماری شهر نیز مشهود است. كوالالامپور در میان اهالی با نام KL مشهور است. كوالالامپور بهترین مثال از شهری است كه با مدیریت صحیح در حفظ ارزشمندترین میراث فرهنگی خویش، آن را جهت ارایه تجربه ای كاملا منحصر به فرد و خاطره برانگیز به بازدیدكنندگان و توریست ها با تسهیلات مدرن روز تلفیق كرده است.

آب و هوا:

شرایط آب و هوایی استوایی در كوالالامپور، با دمایی بین ۲۸ تا ۳۳ درجه سانتیگراد، آب و هوایی گرم و دلنشین را برای ساکنان این شهر به وجود می آورد. با توجه به استوایی بودن شرایط آب و هوایی ، منطقی است که در هر زمان در سال آمادگی و انتظار بارش باران را داشته باشید.

گردشگری:

همانطور که می دانید کوالالامپور یکی از دیدنی ترین و توریستی ترین شهرهای دنیا به حساب می آید. با سفر به کوالالامپور می توان از هر ساعت اقامت خود در آن شهر دیدنی لذت برد.

جاذبه های گردشگری:

 

برج‌های دوقلوی پتروناس:

این برج ها طراحی و ساخت منحصر به فردی دارند و محلی برای تفریح و تجارت هستند. برج های دوقلوی پتورناس بسیار بزرگ و عظیم هستند و از بزرگ ترین برج های دوقلوی جهان به شمار می رود. ارتفاع کلی این بنا از زمین تا بلندترین نقطه آن، حدود ۴۵۱٫۹ متر است. این برج ۸۸ طبقه و ۷۸ آسانسور مجزا دارد.

بلندی های کوالالامپور:

محیطی آرام با مناظر طبیعی زیبا و معماری های باستانی و سنتی. از جمله مشهورترین ارتفاعات کوالالامپور، کامرون و تپه فریزر هستند.

آکواریوم KLCC  کوالالامپور:

یکی از بزرگ ترین و مشهورترین آکواریوم های دنیا که در آن ماهی هایی زندگی می کنند که فقط در عمق دریاها می توان آنها را مشاهده کرد.

پارک آبی سان‌وِی:

پارک آبی سان‌وِی  به دلیل محیط سرسبز و طبیعت بی نظیر و ساحل های شنی (یکی از دیدنی ترین ساحل های ساخته شده به دست انسان) ، هرساله گردشگران فراوانی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می کند. وج سواری روی آب یکی از اصلی ترین جاذبه های پارک آبی سان وی کوالالامپور است.

مسجد آبی:

یکی از بزرگ ترین مساجد جنوب شرقی آسیا که از باشکوه ترین مساجد سراسر دنیاست و حدود ۱۴۲  متر ارتفاع و چهار مناره با ارتفاع  حدود ۱۴۰ متر دارد. مسجد آبی، ظرفیت ۲۴ هزار نمازگزار را دارد.

موزه نگارا:

موزه ملی مالزی که با نام موزه نگارا مشهور است یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کوالالامپور است. ساختار تاریخی و عجیب این ساختمان، یکی از دلایل شهرت این موزه است . تزئینات به کار رفته در این سالن نیز بسیار جلب توجه می کنند.

برج منارا کوالالامپور:

این برج با داشتن رستوران گردان، اماکن تفریحی بسیار، پاساژها، مراکز خرید، مغازه های کوچک و سالن های تئاتر و … یکی از مشهورترین اماکن تفریحی شهر کوالالامپور است. این برج طراحی فوق العاده خاص دارد و از بالای آن می توان همه کوالالامپور را تماشا کرد.

باغ پرندگان کوالالامپور:

باغ پرندگان مساحتی حدود ۲۱ هکتار دارد و در سال ۱۹۹۱ میلادی در مرکز شهر کوالالامپور تاسیس شده است و در آن بیش از ۵ هزار نوع پرنده از ۲۰۰ نوع و گونه مختلف همچون ماکائو، طوطی، فلامینگو، قرقاول، مرغ مینا، کبوتر، منقار شاخیان و … زندگی می کنند.

بلندی های گنتینگ:

این بلندی ها واقع در بالای کوه های تی‌تی وانسگا در حدود ۴۵ کیلومتری کوالالامپور مجموعه تفریحی  و تجاری بسیار زیبایی است. در این منطقه، گردشگرهای تور مالزی می توانند در آرامش طبیعت خستگی زندگی شهری را به در کنند.

روستای فرانسوی:

این روستا شبیه به استراحتگاهی است که در قرن ۱۸ میلادی در یکی از روستاهای کشور فرانسه ساخته شده است و به همین دلیل به آن روستای فرانسوی نیز می گویند. این روستا شامل دو بخش تپه برجایاو  بوکیت تینگجی است.